pondělí 23. prosince 2013

LN: Kniha roku 2013 (a Kniha 20. století)

V každoroční anketě Lidových novin byli mými třemi kandidáty (abecedně) následující knihy. (I když, přiznám se, je letos výběr dosti zatížen tím, že jsem ani zdaleka nestihl přečíst, co jsem plánoval. A volba na knihy níže padla proto, že jsem si chtěl připomenout původní výzkumy, z kterých knihy vycházejí.)

Malcolm Gladwell David and Goliath: Underdogs, Misfits, and the Art of Battling Giants. Patrně nejvíce beletristická Gladwellova kniha, v níž vědecké studie často hrají v příběhu jen stafáž. Přesto jde o obohacující populárně-vědecké pojednání, proč být ve škole, práci i v životě outsiderem se může v důsledku vyplatit.

Uri Gneezy, John ListThe Why Axis: Hidden Motives and the Undiscovered Economics of Everyday Life. Dva přední experimentální ekonomové ukazují, že terénní experimenty, skrytě prováděné přímo v realitě, jsou a budou významnou podobou ekonomie, podnikání, charity i veřejné politiky.


Jonathan HaidtThe Righteous Mind: Why Good People Are Divided by Politics and Religion. Při využití života a výzkumu geniálního soudobého psychologa, svého autora, nahlíží kniha na podklady morálky. Určité varování je na místě, vyprávění začíná popisem sexu muže s mrtvým kuřetem … a co pocity, které při čtení pocítíme, vypovídají o naší kultuře, politice, náboženství.
Kniha vyšla česky v roce 2013 coby Morálka lidské mysli, Proč lidi rozděluje politika a náboženství (překlad však neznám).

Po dlouhém přemýšlení jsem na knihu století nominoval: Ludwig von Mises Lidské jednání, Pojednání o ekonomii (Human Action, A Treatise on Economics). I když jsem knihu nikdy nedočetl a nyní jsem přesvědčen, že praxeologie snadno svádí na scestí ideologie, než aby ukazovala plodné cesty k pochopení společnosti, přesto bylo Lidské jednání důvodem, proč jsem se nakonec stal ekonomem. Logická jasnost a argumentační neústupnost naladí čtenářovo myšlení pro chápání společnosti více, než jakákoliv učebnice ekonomie často komplikující poznávání planým plkáním o střetu křivek.
Český překlad Lidského jednání vydal roku 2006 Liberální institut.

Žádné komentáře:

Okomentovat