úterý 4. března 2014

Supermarkety: Levný nákup a zločinnost k tomu

Wal-Mart je nejvýznamnějším maloobchodním řetězcem v USA. Zaměstnává 1,3 miliónu zaměstnanců a 88 % americké populace žije v 20 kilometrovém radiu jeho obchodů. Výnosy dosahuje větší než příjmy jeho největších 5 rivalů dohromady, což ukazuje jak obrovsky populární mezi spotřebiteli je. Na druhé straně jeho příchod často značí úpadek lokálních obchodů a malých podniků, dlouhodobý nárůst nezaměstnanosti a nabourání vztahů mezi (některými) občany.

Scott Wolfe a David Pyrooz (pdf) se snažili všechny jevy zohlednit a prozkoumat dlouhodobý dopad výstavby Wal-Martu na kriminalitu. (Krach lokálního obchodu nemusí být jen neštěstí, na jeho místě může být spuštěn jiný podnik, více výdělečný – tedy známka toho, že i spotřebiteli více ceněný. Zákazníci nákupem v supermarketu často ušetří, jsou tedy relativně bohatší…)
Výstavba Wal-Martů v 90. letech. Stavěly se zejména v okresech, kde předtím nesídlily. Celkově Wal-Mart obsadil 54 % všech okresů v USA.
Ačkoliv kriminalita v USA dlouhodobě klesá, ukázalo se, že v okresech, kde Wal-Mart v 90. letech postavil své obchody, se pokles zločinnosti skoro zastavil, zejména u majetkových přečinů a v menší míře i u násilné kriminality. Sice na užitých datech nelze dokonale ošetřit, zda v kriminalitě-citlivých oblastech se spíše postaví obchod či obchod nějak způsobí udržování kriminality, přesto výsledky intenzivně naznačují, že obří supermarkety mohou posilovat anonymitu měst a tak umožňovat (či podporovat) některá protispolečenská jednání.


Psáno pro Vesmír.

Žádné komentáře:

Okomentovat